БУРОВЕ СУДНО, *буровое судно; **drilling vessel;
***Bohrschiff – плавуча споруда для морського буріння
свердловин, обладнана центр. прорізом в корпусі, над яким
встановлена бурова вежа, і системою для утримання судна над
гирлом свердловини. Уперше буріння із застосуванням Б.с.
розпочате в Атлантич. ок. в 1968 (з амер. судна "Гломар Челленджер").
Сучасні Б.с., як правило, самохідні, з необмеженим районом плавання.
Водотоннажність Б.с. 6–30 тис.т, дедвейт 3–8 тис.т, потужність
енергетичного устаткування, яке забезпечує бурові роботи,
позиціювання і хід судна до 16 МВт, швидкість ходу до 15 вузлів,
автономність по запасах 3 місяці. На Б.с. застосовуються заспокоювачі
хитання, що дають змогу проводити буріння свердловин при хвилюванні
моря 5–6 балів; при більшому хвилюванні буріння припиняється і
судно знаходиться в штормовому відстої із зміщенням від свердловини
(відстань до 6–8% від глибини моря) або бурильна колона
від’єднується від гирла свердловини. Сучасні Б.с.
забезпечують роботу на глибинах морів та океанів понад 4 000
м ("Світ науки", травень 1998, с. 38).
Для утримування Б.с. в заданій точці буріння в межах, які
допускаються жорсткістю колони бурильних труб, застосовують
2 системи позиціювання: статичну (з використанням заякорення судна) і
динамічну стабілізацію (з допомогою гребних ґвинтів і підкермовувальних
пристроїв). Якірна система застосовується для Б.с. при глибині моря
до 300 м; містить троси і ланцюги, спеціальні якорі масою
9–13,5 т (8–12 шт.), якірні лебідки із зусиллям по 2 МН, обладнані
контрольно-вимірювальною апаратурою. Розміщення якорів і їх виймання
проводиться з допоміжних суден. Для збільшення маневреності і скорочення
часу роботи при виході з точки буріння використовують т.зв. якірні системи
кругової орієнтації судна (спеціально вмонтована в центрі корпусу судна
турель з майданчиком, на якому змонтовано весь якірний пристрій, в
т. ч. лебідки).
Різновид Б.с. – т.зв. шланго-кабельні судна, призначені в основному для
інженерно-геологічного буріння на глибину 200 м при глибині моря до 600 м.
Вони обладнуються системою динамічної стабілізації, гнучким шлангокабелем,
завдяки чому вимоги щодо зміщення судна відносно гирла
свердловини ставляться менш жорсткі, ніж при використанні
бурильних труб.