АВТОСАМОСКИД КАР'ЄРНИЙ,
*автосамосвал карьерный, **open-pit dump truck, haulage truck,
***Tagebaukipper, Tagebauselbstkipper, Tagebauautokipper,
Tagebauautokippfahrzeug – вантажний автомобіль з посиленим кузовом, який
перекидається для розвантаження за допомогою гідравлічних циліндрів.
Використовується для транспортування розкривних порід і
корисних копалин на відкритих гірничих роботах. В
залежності від виду вантажу, конструктивного виконання та джерел живлення
двигуна розрізняють: вуглевози, тягачі з напівпричепами та причепами,
тролейвози. Вантажопідйомність А.к. складає 10-317 т. На Мінському
автомоб. з-ді створені великовантажні А.к. БелАЗ вантажопідйомністю до 180 т.
Оптимальний рівень вантажопідйомності А.к. встановлюється на основі
техніко-економічного аналізу. Оптимальні питомі показники такі: потужність,
віднесена до повної маси самоскида з вантажем 5,1-5,9 кВт/т для машин
вантажопідйомністю 27-110 т. Найбільш поширена колісна формула 4х2 (перша цифра
- загальне число коліс, друга - ведучих), рідше за 4х4; для автопотягів з
напівпричепами 6х2 і 6х4. Об'єм кузова (при певній вантажопідйомності) залежить
від насипної щільності і густини матеріалу, що транспортується. У
А.к. із заднім розвантаженням відношення вантажопідйомності до геом. об'єму
кузова 1,7-2 (з урахуванням об'єму так званої шапки - 1,4-1,6); у вуглевозів цей
показник 1,15-1,35 (величина співвідношення зростає із збільшенням
вантажопідйомності). Найбільші фірми, що виробляють А.к. особливо великої
вантажопідйомності, - "Unit Rig" і "Wabco" (США). Номенклатура
вантажопідйомності від 77 до 200 т. А.к. фірми "Unit Rig" вантажопідйомністю 180
т мають потужність 1810 кВт і колісну формулу 4х2. Фірмою "Terex" створений А.к.
вантажопідйомністю 317 т, потужністю двигуна 2200 кВт і колісною формулою
6х4.