ВИСОКОКОНЦЕНТРОВАНІ ВОДОВУГІЛЬНІ СУСПЕНЗІЇ (ВВВС),
*высококонцентрированные водоугольные суспензии (ВВУС), **highly
loaded coal-water slurries, – водовугільні суспензії
з підвищеною концентрацією вугільної речовини. Склад ВВВС:
62-65 % вугілля подрібненого до рівня 0-(100-250) мкм., 37-34 %
води та біля 1% хімічних добавок - пластифікаторів. У деяких видах
ВВВС вміст вугілля досягає 80%. В’язкість кондиційних ВВУС,
як правило, знаходиться в межах 0,5-1,2 Па*с, седиментаційна стабільність
– 30 діб. Найбільш технологічним, економічним і сприятливим фактором для
максимально щільної упаковки частинок твердої фази в одиниці об’єму
суспензії, є бімодальний характер розподілу частинок за розмірами з
певним співвідношенням крупної (100-250 мкм) і дрібної (менше 40 мкм)
фракцій. Доцільна частка дрібної фракції від маси твердої
фази суспензії – 30-40%. Забезпечення оптимального
ґранулометричного складу розв’язується індивідуально для кожного
виду вугілля і залежить від його марки і властивостей:
зольності, вологості, ступеня окиснення, індексу
твердості і т.і. Найбільш перспективною технологією одержання ВВВС
є мокре подрібнення вугілля у млині. Найперспективнішими є
домішки на основі технічних лігносульфонатів (відходи при
виробництві паперу за сульфітною технологією), гуматні реаґенти
(натрієві солі гумінових кислот різних фракцій), поліфосфати, які
ефективно діють в лужному середовищі (при рН = 9-11). Виробництво
седиментаційно стійкої ВВВС на основі збагаченого (малозольного)
вугілля (зольністю менше 8%) потребує більш складної
технології, зв’язаної з обов’язковим двостадійним помелом вугілля
для забезпечення бімодального ґранулометричного складу, а також
проведення процесу приготування ВВВС на двох паралельних технологічних
лініях, на яких застосовуються неоднакові домішки-пластифікатори. Продукти
двох паралельних технологічних ліній змішують з одержанням стабільної
суспензії. ВВВС використовують для гідравлічного транспортування
(переважно в магістральних гідротранспортних системах), транспортування в
автомобільних та залізничних цистернах та як рідке паливо (див.
також водовугільне паливо - ВВП). А.С.Макаров.